BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 25 August 2009

Manfaat Ramadan tingkat ketakwaan

Alangkah indahnya jika ummah berebut-rebut untuk meraih janji Allah

PUASA Ramadan sepatutnya dapat melahirkan insan bertakwa sejajar kefarduannya yang datang daripada Allah kepada umat-Nya terdahulu hingga sekarang bukan untuk membebankan tetapi sebagai proses pentarbiahan.

Namun, kata pensyarah Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Mohd Farid Ravi Abdullah, adalah malang bagi masyarakat Islam jika tidak memanfaatkan kedatangan Ramadan untuk meningkatkan ketakwaan mereka.

Justeru katanya, umat Islam di negara ini wajar mencontohi sikap saudara mereka di negara Arab yang meraikan kehadiran Ramadan dengan meneruskan budaya yang diamalkan sahabat daripada sunnah Rasulullah SAW.

"Selama lima tahu saya di Jordan, setiap kali tiba pengumuman tarikh mula Ramadan, masyarakat di sana akan berkumpul di masjid dan sebaik pengumuman dibuat, semua akan bersorak sambil berpelukan gembira menyambut tibanya bulan mulia itu.

"Peliknya orang kita apabila tiba Ramadan tidak pula begitu suasananya. Menyambut awal Ramadan tidak ada beza dengan hari lain. Akhirnya Ramadan berlalu begitu saja," katanya pada seminar penghayatan Ramadan bertema 'Puasa Membentuk Ketakwaan dan Kesejahteraan'.

Seminar sehari diadakan di Auditorium As-Syafie Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Bangi, Selangor anjuran ILIM dengan kerjasama Hospital Pakar An Nur dan Persatuan Perubatan Islam Malaysia.
Seminar dihadiri kira-kira 150 peserta di kalangan pengamal perubatan, kakitangan hospital kerajaan dan swasta serta pertubuhan bukan kerajaan itu dirasmikan Pengarah ILIM, Paimuzi Yahya. Hadir sama, Presiden Persatuan Perubatan Islam Malaysia, Prof Dr Abdul Rashid Abdul Rahman.

Mohd Farid yang menyampaikan ceramah bertajuk Puasa Membentuk Insan Beriman dan Bertakwa berkata, Saidina Ali menjelaskan takwa itu mengandungi empat perkara iaitu takut kepada Allah, rasa cukup dengan yang sedikit, beramal dengan al-Quran dan bersiap sedia berjumpa Allah.

Beliau berkata, rasa takut kepada Allah akan mendorong seseorang itu melaksanakan ibadat puasa dengan ikhlas serta mengharap balasan setimpal daripada Allah sementara sifat cukup dengan yang sedikit melahirkan insan bersyukur.

Ramadan juga dinamakan bulan al-Quran kerana kitab suci Allah itu diturunkan pada 17 Ramadan dan seharusnya kitab itu ditadaruskan sepanjang bulan puasa. Persiapan bertemu Allah yang turut meningkatkan ketakwaan ada kaitan dengan pencarian malam lailatul qadar.
"Banyak yang boleh kita pelajari pada Ramadan untuk menjadikan diri insan lebih bertakwa. Bulan puasa patutnya kita lebih berjimat kerana lapar dan dahaga yang dirasai mendidik menjadi insan sentiasa bersyukur.

"Sudah berapa lama kita berpuasa dan takkan selama itu tidak pernah bertemu dengan lailatul qadar. Rasa tidak rugi ke? Oleh itu, perbanyakkan ibadat malam terutama pada 10 terakhir Ramadan supaya kita dapat bertemu malam yang lebih baik daripada seribu bulan," katanya.

Katanya lagi, umat Islam negara ini perlu mengimarahkan sambutan Ramadan dengan menunjukkan semangat yang tinggi untuk meningkatkan amalan serta mengubah budaya menyambut kedatangan bulan puasa hanya sebagai saat melaksanakan ibadat puasa yang datang setahun sekali.

Begitu juga keghairahan membeli juadah berbuka puasa di Bazar Ramadan yang menjadi sebahagian budaya pada Ramadan hingga menyebabkan berlaku pembaziran apabila terlalu mengikut nafsu.

Menurutnya, hanya Malaysia mempunyai Bazar Ramadan yang menjadi medan kepada peniaga serta pembeli untuk menjual dan membeli makanan berbuka puasa.

Budaya itu tidak menjadi kesalahan tetapi hendaklah dimanfaatkan sewajarnya supaya tidak berlaku perkara melanggar batasan agama di mana peniaga mengambil kesempatan menjual pada harga mahal dan pembeli membeli mengikut nafsu bukan keperluan.

Mohd Farid berkata, umat Islam juga perlu menghargai nikmat pemberian Allah kepada hambanya dengan memberi pelbagai nikmat pada bulan istimewa ini antaranya pahala amalan digandakan serta didatangkan satu malam menjanjikan seribu kebaikan.

Beliau berkata, alangkah indahnya jika sepanjang Ramadan ini semua masjid dan surau dipenuhi umat Islam yang berebut-rebut untuk meraih janji Allah kerana bulan puasa adalah antara ruang disediakan untuk menghapus dosa lalu.

"Jika selalunya sepuluh malam pertama masjid dan surau penuh, sepuluh malam pertengahan susut dan sepuluh malam terakhir lebih banyak tiang dari jemaah, saya harap tahun ini biarlah jemaah penuh sentiasa sepanjang Ramadan.

"Rebutlah pahala amalan fardu sebanyak 70 kali ganda dan amalan sunat mendapat pahala fardu. Ini tawaran Allah supaya umat Islam apabila berakhir Ramadan nanti seperti kain putih yang bersih. Kita tidak mahu puasa kita nanti hanya dapat lapar dan dahaga saja," katanya.

0 comments: