BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday 30 October 2009

Ummu Hani menyelamatkan iparnya

NAMA sebenarnya ialah Ummu Hani binti Abi Talib. Dia adalah anak Fatimah binti Asad. Ummu Hani merupakan isteri Hubairah bin Amru. Dia mempunyai empat orang anak iaitu Amru, Jaadah, Hani dan Yusuf.
Selepas Nabi Muhammad dilantik menjadi nabi, Ummu Hani memeluk agama Islam iaitu pada tahun 8 Hijrah. Suaminya pula tidak mahu memeluk agama Islam. Hal ini telah menyebabkan Ummu Hani dan suaminya terpaksa berpisah.
Suaminya meninggalkan Ummu Hani dan pergi ke Najran di Yaman. Suaminya tinggal di Yaman sebagai pelarian. Akhirnya suaminya meninggal dunia di sana dalam keadaan kafir.

Ummu Hani merupakan salah seorang wanita yang melaporkan hadis dari Nabi Muhammad. Sepanjang hayatnya dia telah melaporkan sebanyak 46 buah hadis.
Ummu Hani memiliki sifat yang baik. Dia juga merupakan ibu yang penyayang terhadap anak-anaknya. Pernah diceritakan tentang sikap dan adab Ummu Hani ketika di hadapan Nabi Muhammad.
Pada suatu hari, Nabi Muhammad datang berjumpa dengan Ummu Hani. Tujuan sebenar Nabi Muhammd datang adalah bagi melamar Ummu Hani.
"Wahai Ummu Hani, saya ingin melamar awak. Sudikah awak berkahwin dengan saya," tanya Nabi Muhammad.

Ummu Hani tersenyum mendengar lamaran itu. Kemudian dia menjawab dengan tenang, "Tuan, saya adalah ibu kepada anak-anak yang ramai. Anak-anak saya sudah tentu memerlukan perhatian daripada saya. Tambahan pula mereka masih kecil. Sekiranya saya berkahwin dengan tuan, saya bimbang anak-anak saya akan menyinggung perasaan tuan. Saya juga bimbang saya tidak dapat menjalankan tugas sebagai isteri tuan".
Kemudian Nabi Muhammad berkata, "Sebaik-baik wanita yang menunggang unta ialah wanita Quraisy. Mereka sangat sayang kepada anak-anak yang masih kecil. Mereka juga pandai menjaga suami mereka sendiri".
Ummu Hani adalah antara wanita yang kuat. Dia pernah mengikuti perang Khaibar bersama Nabi Muhammad. Dia juga seorang yang baik hati dan mempunyai rasa simpati terhadap orang yang susah.

Sejarah Islam mencatatkan bahawa Ummu Hani pernah menyelamatkan dua orang lelaki iparnya yang akan menerima hukuman bunuh.
Pada suatu hari Nabi Muhammad telah menduduki di sebuah bukit di kota Makkah. Kemudian dua orang lelaki datang berjumpa dengan Ummu Hani. Mereka berdua ialah ipar lelaki Ummu Hani. Mereka berasal dari suku bani Makhzum.
"Wahai Ummu Hani, tolong selamatkan kami berdua. Kami akan dibunuh," kata dua orang lelaki iparnya itu.
Ummu Hani berasa kasihan dan simpati terhadap mereka berdua. Kemudian Ummu Hani berkata, "Awak berdua menyorok sahaja di rumah saya. Saya akan bantu dan selamatkan awak berdua".

"Terima kasih Ummu Hani," kata iparnya itu.
Kemudian Ummu Hani menutup pintu rumahnya bagi menyelamatkan iparnya itu. Sebentar kemudian datang saudaranya iaitu Ali bin Abi Talib ke rumahnya.
"Saya akan bunuh dua orang lelaki ipar awak itu," kata Ali dengan bersemangat.
Sangat menghormati
Ummu Hani segera mendapatkan Nabi Muhammad. Nabi Muhammad menyambut kedatangan Ummu Hani dan bertanya, "Wahai Ummu Hani mengapakah awak datang berjumpa dengan saya?"
Ummu Hani menceritakan segala peristiwa itu dengan teliti kepada Nabi Muhammad.
"Tolong selamatkan kedua-dua ipar saya itu wahai Nabi Muhammad," rayu Ummu Hani kepada Nabi Muhammad.

Kemudian Nabi Muhammad berkata kepada Ummu Hani, "Wahai Ummu Hani saya akan melindungi orang yang awak lindungi. Saya akan beri keamanan kepada kedua-dua ipar awak itu. Ali tidak boleh membunuh mereka. Tiada sesiapa pun boleh membunuh mereka".
Para sahabat yang ada di tempat Nabi Muhammad mendengar berita tersebut. Mereka tidak dibenarkan membunuh kedua-dua ipar Ummu Hani. Peristiwa itu menunjukkan bahawa Nabi Muhammad sangat menghormati Ummu Hani.
Nabi Muhammad pernah menikmati makanan yang disediakan oleh Ummu Hani. Pada suatu hari Nabi Muhammad bertanya kepada Ummu, "Awak adakah sedikit makanan yang boleh saya makan?"

Ummu Hani pun menjawab, "Saya Cuma ada sepotong daging. Saya berasa malu untuk hidangkan kepada tuan".
"Tidak mengapa. Hidangkan sahaja kepada saya," kata Nabi Muhammad.
Ummu Hani segera mengambil daging itu lalu dipotongnya menjadi kecil. Ummu Hani menyediakan air dan garam kepada Nabi Muhammad. Makanan itu segera dibawanya ke tempat Nabi Muhammad.

"Silakan tuan makan," pelawa Ummu Hani.
"Awak ada makanan yang lain?," tanya Nabi Muhammad.
Ummu Hani terus menjawab, "Saya hanya ada cuka di rumah ini".
Nabi Muhammad pun berkata kepada Ummu Hani, "Bawakan cuka itu kepada saya. Sebaik-baik lauk adalah cuka. Tidak ada kekurangan bagi seseorang yang di dalam rumahnya ada cuka".
Ummu Hani seorang yang bersopan-santun dan berhati mulia. Dia menghembuskan nafasnya yang terakhir pada tahun 50 Hijrah.

0 comments: