BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 15 November 2009

Amalan Kesihatan Mengikut aL-Quran

Al-Quran juga mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan ini:

1.Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik.Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak terkumpul.Orang yang mandi pagi kebanyakannya mempunyai badan yang tidak gemuk.

2.Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi.Mujarabnya insyaAllah dijauhkan penyakit.

3.Waktu sembahyang subuh disunatkan bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa).Ia boleh mengelak sakit pening atau migrain.Ini terbukti para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu sujud.saintis menemui beberapa milimeter ruang udara dalam salur darah di kepala yang tidak dipenuhi darah.dengan bersujud,darah akan mengalir ke rruang berkenaan.

4.Dalam kitab juga,ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Rasulullah SAW pernah mencegah kita makan ikan bersama susu dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit.ini terbukti oleh saintis yang menemui dalam badan ayam mengandungi ion positif manakala ikan mengandungi ion negatif. jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan,maka terjadi tindak balas biokimia yang boleh merosakkan usus.

5.Rasulullah SAW juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan apabila habis hendaklah menjilat jari.saintis telah menjumpai bahawa enzim(sejenis alat oencerna makanan) banyak terkandung di celah jari,iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur..

Allahu a'lam..


www.Halaqahnet

0 comments: