BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 13 April 2010

Bicara RasuluLlah (Beginilah Keadaan Kami Ya RasuluLlah..)

Kita buka lembaran cerita agung yang hampir pasti umatnya hampir melupakan. Kisah 1400 tahun yang lampau yang menjadi suatu sejarah yang kekal hingga hari Qiamat bagi mereka yang selalu mengenangnya. Kisah mengenai diri seorang utusan Allah yang ma’sum dari segala perbuatan dosa, apatah lagi perbuatan yang keji.

Kita selusuri firman Allah yang bererti :
“Sesungguhnya engkau Muhammad mempunyai akhlak yang terpuji” (Surah An Naba' :7). Alangkah indahnya ayat Allah ini, tetapi berapa ramaikah antara kita yang menghayati. Bagi mereka cukuplah dengan menyambut Hari Kelahiran Rasulullah dan mendengar ceramah. Tidak ramai antara kita yang mengambil dan menghayati perjalanan hidup baginda yang lalu dan dibandingkan dengan diri kita sekarang ini. Tentang akhlaknya yang terpuji yang merangkumi semua aspek. Sekiranya dikaji dengan teliti, pasti kita akan berasa kagum kerana segala akhlak, dan cubaan yang pernah dilalui oleh Nabi dan Rasul sebelumnya ada di dalam diri Rasul Ulul Azmi ini.

Apa guna kita bicara tentang Rasulullah sedangkan diri kita seolah-olah penakut kepada kebenaran?. Keberanian baginda yang seringkali diceritakan tidak menempati di dalam sanubari individu Muslim sekarang ini.
Baginda yang kita agung-agungkan itu seringkali menerima cacian dan makian yang tidak putus-putus Secuil sedikitpun tidak pernah baginda berganjak dari perjuangannya. Wahai akan lahir lagikah para mujahid yang berani memperjuangkan Islam hingga luka di bibir, badan, dan pancaindera sepertimana yang diterima baginda di perang Uhud?. Akan lahir lagikah pejuang Islam yang berani ke hadapan di dalam medan perjuangan demi Islam yang tercinta seperti di Badar dan Ahzab?.

Di ketika ini, dunia terlalu mengagungkan keberanian Napoleon Bonaparte, Julius Caesar dan mereka yang lainnya, sedangkan kita sendiri ada mempunyai tokoh yang lebih agung dari mereka iaitulah Nabi Muhammad wa khatamun anbia’. Bagindalah orangnya yang berani berjalan di antara musuh-musuhnya seorang diri bagaikan harimau yang berjalan dari satu padang ke satu padang dan dari rimba ke rimba dengan segala keberanian dan jiwa yang besar. Firman Allah yang bererti :
‘Ketahuilah , bahawa sesungguhnya wali-wali Allah itu tidak mengenal takut dan duka atas mereka’. (Yunus 62 ).
Sehingga dunia tercengang kagum melihat Islam yang baru setahun jagung sudah dapat menawan dua kuasa besar ketika itu iaitu Kerajaan Rom dan Parsi hasil dari keberanian Rasulullah yang terkesan kepada para sahabat.

Alangkah malunya umat Islam kini, seperti harimau kehilangan taringnya hanya mampu melihat tanpa dapat berbuat apa-apa. Apabila umat Islam di sembelih, Kitabullah dipijak-pijak, kita hanya mampu mencemuh, membantah (hanya pada lisan dan hati). Apalah daya umat Islam sekarang ini bila kita mudah diperkotak-katikkan oleh musuh-musuh Allah. Sedang para pejuang Islam yang sebenarnya diibaratkan sebagai pendeta di malam hari dan singa di waktu siang, kita masih terlena.

Masih adakah lagi orang seperti Rasulullah yang seberani-berani manusia, masih adakah lagi insan yang sanggup maju ke hadapan mengibarkan panji Islam sendirian menyeru umat musyrikin ke jalan Tuhan?. Wahai Rasulullah, umatmu kini bagai buih di lautan, tetapi senang di pukul ombak ke sana dan kemari.Mereka hilang cahaya jihad yang selalu engkau lontarkan kepada para mujahid di zamanmu.

Ali bin Abi Talib pernah berkata : “Apabila kami berada dalam keadaan genting dan perang memuncak panas, maka kami berlindung kepada Rasulullah. Tidak seorang pun di antara kami yang lebih dekat kepada musuh daripada Rasulullah dan beliau memang menempati posisi yang amat berbahaya sekali.”

Seringkali hati kita mendesis “Alangkah sukarnya hidup aku ini, ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang”.Tetapi pernahkah kita mengenang bagaimana sukar hidupnya Rasulullah, Aisyah pernah berkata “ Tidak pernah perut Nabi penuh kekenyangan , dan apabila beliau berada di rumah isterinya beliau tidak pernah meminta makanan kepada mereka, jika mereka menghidangkan makanan itu beliau terima, dan bila mereka memberinya minum maka beliau minumlah”.
Bukankah Rasulullah itu sebagai model, mengapa tidak pernah bersyukur dengan apa yang Allah beri ? Terapkan sifat Qanaah,. Sedang mata kita enak tidur di hamparan katil, cuba-cubalah kenangkan. Rasulullah dahulu tidur di atas tikar kasar. Menangis Umar melihat keadaan Rasulullah jika dibandingkan dengan Kisra di Parsi dan Kaisar di Romawi yang tenggelam dengan segala bentuk kemewahan.

Tetapi kita kadang-kadang mencemuh, “Bukankah Muhammad itu seorang Nabi tentulah dia sanggup menghadapi semua itu”. Wahai, ingatlah yang namanya Nabi Muhammad itu bukankah manusia juga sama seperti kita. Rasulullah tidak pernah meninggalkan ibadat pada siang atau malam harinya.Pernah sahabat bertanya “Wahai Rasulullah, mengapakah engkau bersusah payah begini, bukankah engkau adalah kekasih Allah ?”. Jawab Rasulullah “Tidak bolehkah aku bersyukur dengan apa yang Allah telah kurniakan kepadaku ?”.

Sedang kita bergembira dengan maksiat yang berpanjangan dan syaitan pula turun naik menggoda manusia. Lupa kepada sabdanya : “Sukakan dunia punca kapada segala kesalahan”. Ya Rasulullah seandainya engkau masih ada di zaman ini, tentu engkau akan berasa sedih. Sedih melihatkan keadaan umatmu yang seolah-olah hilang punca. Hilang segala yang menjadi pegangan kita selama ini iaitu Al Quran dan As Sunnah, sedangkan engkau pernah barsabda yang bermaksud “sesiapa yang meninggalkan sunnahku maka dia bukan dari kalangan umatku”.

Berat hati kita untuk menerima lagi teguran kerana banyaknya makan, gelapnya hati dan pandangan dengan keduniaan. Sedangkan kita dan dunia tidak ubahnya seperti musafir lalu, yang singgah melepaskan lelahnya sekejap di bawah sebuah pohon dan kemudian dia pun pergi melanjutkan perjalanannya. Mari kita hayati kembali kisah Rasulullah semasa hampir penghujung nafasnya. Berkata Anas bin Malik r.a ; “Ketika roh Nabi sampai di dadanya beliau waktu itu sempat berkata : “Aku berpesan kepada kamu tentang sembahyang dan tentang hamba sahaya yang berada di bawah tanggungjawab kamu”. Dan pada penghujung nafasnya yang terakhir beliau menggerakkan kedua-dua bibirnya dua kali dan aku pun mendekatkan telingaku baik-baik, maka aku pun masih sempat mendengar beliau berkata dengan perlahan-lahan : “Ummati! Ummati!” (Ummatku!-ummatku!).

Wahai umat Islam masihkah antara kita yang sentiasa mengingatinya walau sekadar selawat sahaja terutama sejak abad-abad yang terakhir ini. Bagaimana pula dengan ajarannya ?, sunnahnya ?.
Ya Allah !Semoga akan lahir kembali mujahid-mujahid dan mujahidah yang masih mengenang dan mengaplikasikan sunnah walau sedikit cuma. Bukannya mereka yang mendendangkan lagu syaitan dan meneguk airnya. Bukannya mereka yang hanya Islam hanya pada nama, yang menjadikan agama seperti mainan dunia dan berharap syurga pada matinya kelak. Amin

0 comments: