BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 12 June 2010

Kesihatan Menurut Islam

Islam satu agama yg merangkumi semua aspek kehidupan. Ini termasuk penjagaan dari sudut kesihatan...yang mana islam amat menitikberatkan kesejahteraan tubuh badan sebagaimana islam menjaga jiwa dan akal.

Justeru itu kita amat dituntut supaya menjaga kesihatan kerana "sihat" merupakan anugerah berharga dari Allah..sabda nabi s.a.w :
Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab utk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu
(hr Bukhari )
dan sabda nabi lagi:

Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah ( hr muslim )

Agama Islam juga meletakkan kesihatan dan kesejahteraan ditempat yang pertama selepas keyakinan( keimanan ) ...Ini berdasarkan sabda nabi s.a.w:
"Mintalah kepada Allah kesihatan dan kesejahteraan kerana sesungguhnya tidak ada perkara yang lebih baik dari kesihatan selepas keyakinan ( iman )
(hr ibnu majah).

Perlu jga diingatkan disamping kita menjaga anugerah kesihatan yang diberikanNya kadangkala kita diuji dengan sedikit kesakitan...nabi s.a.w telah mewasiatkan kepada pesakit - pesakit supaya mereka berubat...sabda nabi s.a.w :
"Allah tidak menurunkan suatu penyakit itu kecuali diturunkan bersamanya ubat "
( hr bukhari )

Dalam satu peristiwa..orang arab badwi telah datang kepada baginda nabi dan mereka bertanya: Ya Rasulullah adakah kami perlu berubat? maka sabda nabi : ya, wahai hamba Allah hendaklah kamu berubat sesungguhnya Allah tidak meletakkan suatu penyakit itu kecuali diletakkan bersamanya ubat kecuali satu penyakit sahaja..maka mereka bertanya, apakah penyakit itu?Sabda nabi: penyakit itu ialah "tua"
(hr Ahmad)

Dua hadis diatas menggesa supaya ahli perubatan mengkaji tentang penawar dan ubat bg penyakit yg belum ditemui laggi.

Diantara perkara yg menunjukkan Islam menggalakkan penganutnya menjaga kesehatan adalah nabi s.a.w. telah menyenaraikan beberapa jenis ubat yang boleh digunakan seperti madu, berbekam, jampi dan tumbuhan herba...

Perubatan perlu dirujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang ini( perubatan ) berdasarkan sabda nabi :
" Jika sesuatu urusan itu berkait dengan hal-hal keduniaan maka kamulah yang mengaturnya dan jika ianya berkait dengan hal- hal keagamaan maka rujuklah kepadaku
( hr Ahmad dan muslim )

0 comments: