BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 14 December 2010

Mengambil Berat atau Menyibuk?

"Ya Allah, aku bukan mahu menyibuk hal orang, tapi aku mengambil berat. Tapi, aku yang sakit hati kerana aku ini dikatakannya 'menjaga tepi kain orang'." Kalau dirasakan patut saya diperkatakan begitu, terpulang.

Suatu hari, apabila kita mahu mengambil berat, orang itu menyakiti hati kita. Kita mengambil berat tentang hidupnya, bukan rahsia hidupnya (walaupun sesekali kita ambil tahu, dengan maaf). Ikutlah kebaikan mata hati. Mungkin ada sesuatu yang kita tidak harus tahu, tidak perlu. Mungkin ada sesuatu yang harus kita tahu, teruskan menyelami lantas bertindak mengikut kemampuan. Akan tetapi, kita yang mengambil berat hal-hal yang biasa (seperti persekolahan, keadaan kesihatan, pekerjaan) yang dipedulikan oleh masyarakat dikira sebagai penyibuk. Ini tidak masuk akal.

Orang selalu bertanya kepada saya, jarang pula saya katakan mereka penyibuk, melainkan hal-hal yang tidak sepatutnya (seperti keaiban dan maruah).

Suatu perkara perlu kita ambil perhatian dengan semurni pertimbangan. Kita digolongkan sebagai manusia yang tidak beriman jika kita bersikap tidak mempedulikan dan prihatin terhadap keluarga, sahabat, rukun tetangga dan masyarakat. Amalan keprihatinan dan mengambil berat adalah sebahagian aktiviti amar makruf dan nahi munkar serta berupaya menyelamatkan nyawa, akhlak dan emosi manusia.

"Tidak beriman seseorang itu sehinggalah ia mengasihi saudaranya seperti mana ia mengasihi dirinya."
(Hadis Riwayat Muslim)

"Sesungguhnya Mukminin itu bersaudara. Maka, damaikanlah antara dua saudara kamu, dan bertaqwalah kepada Allah, semoga kalian dirahmati."
(Surah Al-Hujurat, ayat 10)

Amalan 'menjaga tepi kain orang' mampu meningkatkan persaudaraan. Amalan ini memberi peluang kepada manusia untuk mengenali siapa saudara Islam itu dan masalah hidup mereka. Usaha kita membina semangat kemasyarakatan tidak akan terlaksana sekiranya kita sendiri tidak prihatin dengan insan lain. Oleh yang demikian, umat Islam diseru untuk untuk sama-sama memikul rasa keprihatinan. Barulah wujud semangat persaudaraan.

Bagi umat Islam yang diambil peduli, berterima kasihlah mengikut kemampuan, zahir mahupun batin. Orang yang ikhlas dalam keprihatinan tidak akan meminta terima kasih dan mengharapkan balasan kerana keikhlasannya. Mereka tahu bahawa segala jasa dan budi dibalas sebagai pahala oleh Allah SWT. Akan tetapi, rasa terima kasih adalah sebahagian daripada budi bahasa rakyat Malaysia yang telah lama diterapkan.

"Sesungguhnya segala pemberian ini adalah untuk kamu sebagai balasan dan usaha amalan kamu diterima dan dihargai oleh Allah."
(Surah Al-Insaan, ayat 22)

Bukankah balasan untuk kebaikan itu tidak lain tidak bukan hanyalah kebaikan?
Jadi, kalau perkara biasa di ambil prihatin terhadap orang itu sebenarnya sungguh baik daripada kita membiarkan orang itu susah atau sedih kerana sesuatu kesukaran. Bukanlah kita menyibuk dasar-dasar kehidupan yang amat mendalam (walaupun ada untuk sesekali). Setakat pertanyaan apa khabar, sakit apa, bagaimana dengan pelajaran dan tindakan kita (yang sekurang-kurangnya berdoa, mengucapkan kata-kata semangat, harapan; kalau kita membantu, itu lebih baik) itu apakah ia suatu kesalahan hanya kerana prihatin atau dalam erti kata lain 'menjaga tepi kain orang'?


www.iluvislam.com

0 comments: