BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 6 March 2011

Yahudi degil dan bermuka-muka

CONTOH fenomena kedegilan dan permusuhan bangsa Yahudi sebagaimana yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq ialah seperti mana yang ditegaskan oleh Yasir bi Akhtab seperti mana diceritakan oleh anak saudara kesayangannya, Safiyyah yang merupakan anak salah seorang pembesar Yahudi, Huyayy binti Akhtab.

Safiyyah berkata: "Setiap kali mereka melihat aku, pasti mereka memegang dan memelukku. Sehinggalah pada suatu hari, mereka hadir dalam satu majlis pertemuan dengan Nabi Muhammad. Iaitu dari pagi sehinggalah lewat petang barulah mereka pulang ke rumah dengan rupa wajah yang bingung dan sedih.
"Mereka langsung tidak menyapa saya berbeza dengan kelaziman yang mereka lakukan setiap kali apabila bertemu dengan saya.

"Ketika itulah saya mendengar mereka berkata sesuatu yang agak memeranjatkan juga," kata Safiyyah.
Huyyay bertanyakan kepada Yasir: "Betulkah dia orangnya? Yang sering disebut-sebut oleh para pendita dan kitab-kitab kita sebelum ini?"
"Demi Allah, dialah orangnya," kata Yasir.

"Adakah kamu benar-benar kenal dan meyakini dengan apa yang kamu percayai itu," tanya Huyyay lagi.
"Benar, kerana tanda-tanda dan alamat kenabian itu ada padanya. Memang benarlah dialah orangnya, tidak syak lagi," kata Yasir.
"Jika begitu apa yang bermain dalam fikiran mu sekarang ini dan apa yang hendak kita lakukan," kata Huyyay.

"Demi Allah, selagi hayatku masih dikandung badan, aku berazam akan memusuhi Muhammad untuk selama-lamanya," kata Yasir tegas.
Begitulah sikap Yahudi, yang sanggup bermuka-muka di hadapan baginda tetapi apabila pulang ke rumah, mereka menunjukkan belang yang sebenar.
Namun Yahudi tetap menjadi penduduk bukan Islam di Madinah yang perlu dihadapi oleh Nabi Muhammad.

Baginda mengetahui segala isi perut mereka yang sebenarnya berpura-pura itu. Lalu dengan segera satu perjanjian perlu dibuat dengan bangsa Yahudi, iaitu sebelum bangsa itu menzahirkan penentangan mereka terhadap Islam.
Perjanjian dengan kaum Yahudi itu yang secara imbas memberikan kepada mereka kebebasan mutlak dalam soal agama dan harta benda.

Ini kerana baginda tidak mengambil polisi pengusiran dan permusuhan terhadap bangsa itu. Tetapi satu perjanjian yang langsung tidak memberi jalan bagi membolehkan bangsa itu melakukan penentangan terhadap baginda dan Islam.
Lalu diadakan perjanjian dengan kaum Yahudi yang mendiami Yathrib, yang antara butir-butirnya adalah seperti berikut;

l Bangsa dan kaum Yahudi adalah satu umat bersama dengan kaum Mukmin lain terutama yang mendiami Madinah. Lalu masing-masing berhak mengamalkan agama mereka termasuklah pengikut-pengikut dan diri mereka.

l Kaum Yahudi dan umat Islam berkewajipan membiayai sendiri nafkah hidup masing-masing.

l Antara mereka hendaklah saling tolong menolong terutama memerangi mereka yang menentang piagam ini.

l Kedua-dua kaum ini hendaklah juga saling nasihat menasihati, berbuat kebaikan dan tidak melakukan sebarang kesalahan yang boleh memudarat diri dan orang lain.

l Masing-masing juga tidak dibenarkan sama sekali untuk membuat kesalahan terhadap orang lain tanpa sebarang alasan yang munasabah.

l Pertolongan hendaklah diberikan kepada mereka yang dizalimi tanpa mengira agama, bangsa dan kaum.

l Dalam keadaan suasana peperangan kaum Yahudi dan kaum Mukmin hendaklah sama-sama saling membiayai.

l Dengan piagam ini, Yathrib menjadi tanah yang dihormati.

l Sebarang masalah atau pertikaian yang dibimbangi membawa kerosakan di kalangan mereka yang memeterai piagam ini hendaklah dirujuk kepada Allah dan Nabi Muhammad sendiri.

l Kaum Musyrikin Mekah tidak boleh dilindungi dan begitu juga mereka yang menjadi tali barut kepada kaum Musyrik Mekah itu.

l Mereka yang terlibat dengan piagam ini hendaklah tolong menolong menentang mereka yang cuba menghancurkan Yathrib.

l Perjanjian ini tidak boleh dilanggar melain mereka yang zalim atau berdosa!
Dengan termeterainya perjanjian ini, maka kaum Yahudi tertakluk kepada segala isi kandungannya. Ternyata ia merupakan satu perjanjian yang memberikan keadilan kepada semua pihak dan tersembunyi seribu satu hikmah yang secara bijak direncanakan sendiri oleh Nabi Muhammad.

0 comments: