BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 9 May 2009

Adakah Anda Faham Islam Sebagaimana Abu Jahal Faham Islam?

Adakah anda faham Islam sebagaimana Abu Jahal memahaminya? Pelik bukan, mendengarkan tajuk artikel ini.Benar,Abu Jahal dan Abu Sufyan(ketika Abu Sufyan belum menerima Islam) mungkin sekali memahami Islam lebih daripada kita ini yang telah bersyahadah dan mengaku diri ini sebagai Islam.Pelik bukan,bagaimana 2 orang tokoh penentang Islam ini boleh sahaja memahami Islam dalam konteks untuk menerimanya sehinggakan mereka menjadi penentang terawal yang amat tegar dan zalim terhadap umat Islam.Oleh itu saya bawakan dua buah kisah yang amat menarik dan mungkin sekali membuktikan betapa mereka ini memahami Islam itu.

Biarlah saya bermula dengan kisah Abu Jahal.Abu Jahal atau nama sebenarnya Amr Ibn Hisyam.Dia merupakan pemimpin arab jahiliyah yang terkenal dan digelar Abu Jahal kerana kejahilannya terhadap Islam dan kerana kejahilannya itu dia menentang. Bukanlah maksudnya atas kejahilan itu dia tidak mengetahui tetapi dia mengetahui dakwah Rasul itu,memahaminya,tetapi menentang dengan cukup tegar sekali.Dia juga digelar sebagai Abu Hakam, di mana gelaran ini membawa maksud seseorang yang memiliki kebijaksanaan (father of wisdom).Jadi bagaimana boleh kita katakan yang seseorang yang digelar sebagai 'father of wisdom' ini tidak memahami dua kalimat Arab yang mempunyai makna tiada illah selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah?

Abu Jahal merupakan seorang Arab bahkan digelar dengan gelaran abu hakam,makanya dia ini pastinya seorang yang arif dalam hal-hal bahasa sebagaimana seorang hakim memahami bahasa perundangan,tetapi mengapa tetap juga ditolak Islam itu mentah-mentah bahkan menentang
dengan penuh tegar dan dahsyat? Diceritakan suatu ketika Ar-Rasul berdakwah kepada kaum kerabatnya dengan mengajak kepada tiada illah selain Allah dan Muhammad itu Rasul Allah. Maka berdiri dengan lantangnya Abu Jahal ini dengan berkata, ' Jika itu kau bawakan kepada kami wahai Muhammad , maka kau telah melancarkan perang terhadap seluruh jazirah Arab tidak kira dengan orang Arab atau bukan Arab!'.

Lihat saudaraku,seiman denganku, kenapakah kalimah yang kita lihat sebagai kalimah yang mudah ini boleh menyebabkan orang seperti Abu Jahal itu memerangi Muhammad saw.KENAPA KALIMAH YANG SERINGKALI KITA SEBUTKAN DAN LAFAZ SETIAP HARI SEPERTI TIADA APA-APA INI DI FAHAMI OLEH ABU JAHAL SEHINGGA DIA MENENTANG DENGAN PENUH TEGAR? Maka tidak kah kita terfikir APAKAH MAKSUD SYAHADAH ITU SATU PERSATU. Dari makna kesaksian, kepada maksud illah, kepada mengenal siapa itu Allah sehingga kepada mengakui dan mengenal apa itu Rasul dan siapakah Muhammad itu sebagai Rasul sepertimana yang difahami oleh Abu Jahal.

Kini saya bawakan kepada kisah Abu Sufyan pula.Ibnu Abbas r.a. mengatakan bahwa Abu Sufyan bin Harb bercerita kepadanya, bahawa Heraclius ( Herclius, Raja Rumawi Timur yang memerintah tahun 610 r11; 630 M ) berkirim surat kepada Abu Sufyan menyuruh ia datang ke Syam bersama kafilah saudagar Quraisy ( Quraisy, nama suku bangsawan tinggi di negara Mekkah). Waktu itu Rasullah saw sedang dalam perjanjian damai dengan Abu Sufyan berserta orang-orang kafir Quraisy ( Perjanjian damai, iaitu Perjanjian Hudaibiyah yang dibuat tahun 6 H ). Mereka datang menghadap Heraclius di Ilia ( Ilia, yaitu Baitul Maqdis (Jerusalem) dan terus masuk ke dalam majlisnya. Dihadapi oleh pembesar-pembesar Rumawi. Kemudian Heraclius memanggil orang-orang Quraisy itu beserta jurubahasanya. Ceritanya barangkali panjang maka saya ringkaskan kepada satu perbualan sahaja . Heraclius berkata, 'Apakah yang diperintahkannya kepada kamu sekalian ?' Abu Sufyan menjawab, 'Dia menyuruh kami menyembah Allah semata-mata, dan jangan mempersekutukanNya. Tinggalkan apa yang diajarkan nenek moyangmu! Disuruhnya kami menegakan solat, berlaku jujur, sopan (teguh hati) dan mempererat persaudaraan.'

Lihat,Abu Sufyan memahami apa yang dibawa Ar Rasul,yakni kalimah syahadah itu tetapi kenapa ketika itu dia tidak mahu menerima Islam? Apa yang ada sebenarnya dalam kalimah yang kita lihat sebagai mudah itu sehingga Abu Jahal memeranginya dan kaisar Romawi begitu ingin tahu terhadapnya? Apa yang ada pada kalimah itu sehingga kedua tokoh Arab itu memahaminya dan menolaknya? Sedangkan ada yang menerimanya dengan hati terbuka seperti Abu Bakar As Siddiq dan ada yang menerimanya setelah memahaminya walaupun sebelumnya berniat membunuh Ar Rasul seperti Umar Ibn Khattab?

Kalimah syahadah itu merupakan perjanjian yang teguh antara seorang insan dengan penciptanya tanpa perantaraan manusia. Tanpa paderi yang menjadi perantara.Hubungan terus antara manusia dengan Allah.Di mana kita menerima Allah itu sebagai illah dan Muhammad itu sebagai RasulNya. Apakah illah itu sehingga kita sebutkan illah itu sebagai Tuhan? Illah itu adalah Yang diharapkan, Yang ditakuti,Yang diikuti dan Yang dicintai. Di mana sifat itu difahami dengan sebetulnya.Masalahnya kini kita telah mencipta banyak illah lain selain Allah secara kita tidak sedar.

Saya sebagai remaja ingin memberi contoh,kita punya kekasih hati(orang sarawak panggil gerek) dan kita harapkan dia,kita sayangkan dia sepenuh hati,kita ikut kehendaknya,kita takut kalau dia merajuk atau sedih dan kita cintai dia sepenuh hati kita. Bukankah kita telah menciptakan illah yang lain? Benar,kita senang katakan yang kita mencintai Allah lebih dari segalanya, lebih dari kekasih kita itu tetapi adakah iman itu hanya dibuktikan dengan kata-kata kosong sedangkan perlakuan kita tidak menunjukkan dan membuktikan apa yang kita ucapkan! Bahkan berlawanan dengan apa yang kita katakan cinta kita sepenuhnya kepada Allah.

Di mana sebenarnya kita letakkan Allah itu sebagai illah dan lebih lagi dimana kita letakkan pengertian kita bersyahadah? Bahkan dalam konteks remaja yang berkasihan dengan kaum berlainan jenisnya itu melakukan maksiat kepada Allah dalam dia berkata dia mencintai Allah lebih dari segalanya. Itu sesuatu yang sangat keji dan menyedihkan. Mungkin dalam konteks sebagai seorang dewasa,sebagai perkerja dan pembaca,anda mungkin boleh berfikir sendiri betapa kita telah mencipta sembahan dan illah selain dari Allah swt. Di manakah nilai kita ini sebagai seorang yang bersyahadah? Adakah kita bersyahadah dengan bermain-main? Ataupun kita anggap syahadah itu sebagai kata-kata kosong yang tidak ada harga dan isinya?

Lihat saudaraku,betapa sehingga Abu Jahal itu menentang Islam kerana dia tahu bilamana dia menerima Allah itu sebagai satu-satunya illah, dia perlu dan wajib menolak illah lain yang telah dia ciptakan seperti kekuasan,kekayaan dan darjat. Bilamana dia memahami maksud illah itu,dia menentang Islam bahkan melancarkan perang terhadap Islam. Sesungguhnya Abu Jahal ini benar-benar memahami kalimah syahadah itu dan memahami erti sebenar illah. Adakah kita faham Islam itu sebagaimana abu jahal memahaminya atau lebih teruk lagi? Fikirkanlah!

'Dan diantara manusia ada yang menyembah selain Allah sebagai tandingan yang mereka cintai seperti mencintai Allah.Adapun orang-orang beriman amat besar cintanya kepada Allah...' (Al-Baqarah:165)

*Didapati dari blog www.cetusanminda.wordpress.com

0 comments: