BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 25 August 2009

Golongan Wanita

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

Wanita mengikut definisi ulamak : Seorang manusia yang sudah baligh secara mutlak iaitu sama ada sudah berkahwin atau pun belum.

AYAT AL-QURAN BERKENAAN GOLONGAN WANITA

1) Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 1

Maksudnya : Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.


2) Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 124

Maksudnya : Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.
3) Firman Allah SWT dalam surah al-A’raf ayat 189

Maksudnya : Dialah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu, dan ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). kemudian ketika ia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata):" Sesungguhnya jika Engkau (Wahai Tuhan kami) mengurniakan Kami nikmat Yang baik, tentulah Kami menjadi orang-orang Yang bersyukur".

HADIS NABI SAW BERHUBUNG GOLONGAN WANITA

1) Daripada ‘Aisyah RA, sabda nabi SAW

إنما النساء شقائق الرجال
Maksudnya : Sesungguhnya wanita adalah sebahagian daripada lelaki. (Riwayat daripada Imam Ahmad, Abu Daud dan Imam Tirmizi)

PERBAHASAN ULAMAK BERKENAAN GOLONGAN WANITA

Terdapar segolongan masyarakat yang mendakwa bahawa golongan perempuan adalah sama dengan golongan lelaki. Apa yang boleh dilakukan oleh lelaki, wanita juga boleh melakukannya. Mereka mnggunakan hadis yang disebutkan di atas tadi sebagai hujah untuk menyokong apa yang meraka dakwakan. Sesungguhnya hadis tersebut bukanlah menunjukkan bahawa wanita itu adalah sama seperti lelaki pada setiap sesuatu.Bahkan terdapat riwayat lain yang menjelaskan berkenaan dengan maksud hadis tersebut sepertimana yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Imam Tirmizi. (Nabi SAW ditanya berkenaan dengan mimpi bagi seorang lelaki (iaitu tanda baligh). Lalu Ummu Salamah berkata : Begitu juga bagi perempuan. Adakah wajib keatasnya mandi? Nabi SAW menjawab “Ya, sesungguhnya wanita adalah sebahagian daripada lelaki”).

Kalaulah hendak disokong, banyak lagi dalil lain yang boleh digunakan untuk menguatkan hadis tersebut. Terdapat beberapa ayat al-Quran sepertimana firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 195

Maksudnya : Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain

Firman Allah SWT lagi dalam surah al-Ahzab ayat 35

Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman . Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 1

Maksudnya : Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam).

Kita tidak sepatutnya hanya berpegang dengan dalil-dalil yang disebutkan tadi sahaja sementara meninggalkan sabahagian dalil lain yang menjelaskan berkenaan persamaan lelaki dan wanita. Firman Allah SWT lagi dalam surah an-Nisa’ ayat 11, 32 dan 34

Maksudnya : Iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.

Masudnya : Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan.

Maksudnya : Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 228

Maksudnya : Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Sabda Nabi SAW

ليس منا من تشبه بالرجال من النساء , ولا من تشبه بالنساء من الرجال

Maksudnya : Bukanlah dikalangan kami bagi golongan wanita yang menyerupai lelaki, begitu juga bagi golongan lelaki yang menyerupai wanita.


بسم الله الرحمن الرحيمالحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

Wanita mengikut definisi ulamak : Seorang manusia yang sudah baligh secara mutlak iaitu sama ada sudah berkahwin atau pun belum.

AYAT AL-QURAN BERKENAAN GOLONGAN WANITA

1) Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 1

Maksudnya : Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.


2) Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 124

Maksudnya : Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.
3) Firman Allah SWT dalam surah al-A’raf ayat 189

Maksudnya : Dialah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu, dan ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). kemudian ketika ia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata):" Sesungguhnya jika Engkau (Wahai Tuhan kami) mengurniakan Kami nikmat Yang baik, tentulah Kami menjadi orang-orang Yang bersyukur".

HADIS NABI SAW BERHUBUNG GOLONGAN WANITA

1) Daripada ‘Aisyah RA, sabda nabi SAW

إنما النساء شقائق الرجال
Maksudnya : Sesungguhnya wanita adalah sebahagian daripada lelaki. (Riwayat daripada Imam Ahmad, Abu Daud dan Imam Tirmizi)

PERBAHASAN ULAMAK BERKENAAN GOLONGAN WANITA

Terdapar segolongan masyarakat yang mendakwa bahawa golongan perempuan adalah sama dengan golongan lelaki. Apa yang boleh dilakukan oleh lelaki, wanita juga boleh melakukannya. Mereka mnggunakan hadis yang disebutkan di atas tadi sebagai hujah untuk menyokong apa yang meraka dakwakan. Sesungguhnya hadis tersebut bukanlah menunjukkan bahawa wanita itu adalah sama seperti lelaki pada setiap sesuatu.Bahkan terdapat riwayat lain yang menjelaskan berkenaan dengan maksud hadis tersebut sepertimana yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Imam Tirmizi. (Nabi SAW ditanya berkenaan dengan mimpi bagi seorang lelaki (iaitu tanda baligh). Lalu Ummu Salamah berkata : Begitu juga bagi perempuan. Adakah wajib keatasnya mandi? Nabi SAW menjawab “Ya, sesungguhnya wanita adalah sebahagian daripada lelaki”).

Kalaulah hendak disokong, banyak lagi dalil lain yang boleh digunakan untuk menguatkan hadis tersebut. Terdapat beberapa ayat al-Quran sepertimana firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 195

Maksudnya : Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain

Firman Allah SWT lagi dalam surah al-Ahzab ayat 35

Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman ……………. Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 1

Maksudnya : Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam).

Kita tidak sepatutnya hanya berpegang dengan dalil-dalil yang disebutkan tadi sahaja sementara meninggalkan sabahagian dalil lain yang menjelaskan berkenaan persamaan lelaki dan wanita. Firman Allah SWT lagi dalam surah an-Nisa’ ayat 11, 32 dan 34

Maksudnya : Iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.

Masudnya : Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan.

Maksudnya : Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 228

Maksudnya : Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Sabda Nabi SAW

ليس منا من تشبه بالرجال من النساء , ولا من تشبه بالنساء من الرجال

Maksudnya : Bukanlah dikalangan kami bagi golongan wanita yang menyerupai lelaki, begitu juga bagi golongan lelaki yang menyerupai wanita.

Kesemua dalil al-quran serta hadis nabi SAW di atas menunjukkan terdapat perbezaan antara lelaki dan perempuan. Walaupun begitu terdapat juga beberapa kesamaan antara 2 golongan tersebut. Sepertimana yang dibahaskan oleh Sheikh ‘Athiah Saqr, terdapat 3 perkara yanag sama antara lelaki dan wanita
1) Kedua-duanya diciptakan oleh pencipta yang satu iaitu Allah SWT.
2) Kedua-duanya berasal daripada tubuh yang satu iaitu nabi Adam AS
3) Kedua-duanya diberikan oleh Allah SWT peluang yang sama banyak untuk merebut ganjaran pahala yang dijanjikan.

Sepertimana golongan lelaki dilebihkan oleh Allah SWT berbanding wanita, mereka juga dilebihkan oleh Allah SWT berbanding lelaki daripada beberapa sudut. Allah SWT memuliakan golongan wanita yang digelar ibu dengan memerintahkan hambanya untuk berbuat kebajikan kepada mereka. Bahkan agama Islam menyuruh supaya dilebihkan kebajikan tersebut berbanding seorang ayah. Hal ini kerana agama Islam melihat kepada pengorbanan seorang ibu terhadap anaknya ketikamana mengandung, melahirkan, menyusu, memelihara serta mendidiknya sehinggalah besar.

Sebab itulah ulamak ada menyebut : sekiranya kita mempunyai harta yang hendak diserahkan kepada salah seorang daripada keduanya, maka dahulukan ibu berbanding ayah. Jikalau bertembung kehendak antara keduanya, maka dahulukan kehendak ibu berbanding ayah. Sesungguhnya berbuat kebajikan kepada seorang ibu itu lebih diutamakan daripada keluar berjihad di jalan Allah SWT.

Sekiranya seseorang yang sedang solat, tiba-tiba ibunya menyeru, maka hendaklah dia menjawab seruan ibunya dan meninggalkan solatnya. Perkara tersebut hanya dibenarkan pada solat sunat sahaja. Kata Imam Haramain, bahkan perkara tersebut wajib dilakukan walaupun pada solat fardhu.

Walaupun ibunya adalah seorang yang kafir atau golongan yang sering melakukan maksiat, syariat tetap mewajibkan untuk melakukan kebajikan kepadanya. Firman Allah SWT dalam surah Luqman ayat 15

Maksudnya : Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik.

Agama Islam juga melebihkan hak seorang ibu itu melebihi hak seorang isteri. Terdapat satu riwayat daripada Hakam dan disahihkan oleh Imam az-Zahabi, sabda nabi SAW

أعظم الناس حقا على المرأة زوجها , و أعظم الناس حقا على الرجل أمه

Maksudnya : Orang yang paling berhak keatas seorang wanita adalah suaminya dan orang yang paling berhak keatas seorang lelaki adalah ibunya.

Kata Imam al-Bughawi dalam kitab Masabih as-Sunnah, sabda nabi SAW

إن إكرام الزوجة على الأم و الصديق على الأب من علامات الساعة

Maksundnya : Sesungguhnya kemulian seorang isteri yang melebihi seorang ibu dan kemulian seorang kawan yang melebihi seorang ayah adalah antara tanda-tanda kiamat.

Akan tetapi ketaatan yang diberikan bukanlah pada perkara yang maksiat atau perkara yang tidak mampu dilakukan tetapi adalah sebaliknya. Ketahuilah bahawa redha Allah SWT itu terletak pada redha kedua ibu dan ayah.

Terdapat juga riwayat daripada Imam Ahmad, an-Nasaie, Ibnu Majah, Hakam, daripada Mu’awiyah bin Jahimah dalam hadis yang panjang, sabda nabi SAW

الجنة تحت أقدام الأمهات

Maksudnya : Syurga terletak dibawah telapak kaki ibu.

Kata Imam al-‘Ajluni, hadis ini bermaksud sikap tawaduk serta merendahkan diri terhadap ibu, berkhidmat kepadanya, mentaati perintahnya kecuali kepada apa yang dilarang oleh syarak merupakan penyebab untuk masuk kedalam syurga Allah SWT.

Wallahu A’lam
-shahbanjari-

0 comments: