BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 10 September 2009

10 Perkara Termasuk Perbuatan Sia-Sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-


1-Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tetapi tidak dimohonkannya doa untuk ibubapanya sendiri dan kaum muslimin.

2-Orang yang kerapkali membaca Al-Quran, tapi membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari

3-Laki-laki yang masuk masjid ke dalam masjid, kemudian keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan solat tahiyatul masjid.

4-Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tetapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5-Laki-laki yang masuk suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan solaat Jumaat berjemaah.

6-Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatui lingkungan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu unntuk menambah ilmu pengetahuan.

7-Dua orang lelaki bersahabat tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8-Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tetapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9-Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu sahaja tanpa memanfaatkan waktunya yang berharga itu untuk menambah ilmu pengetahuan dan meningkatkan budi pekerti.

10-Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di rumahnya.


p/s:-artikel ini ana taip semula daripada buletin gema jumaat dr madrasah bustanul ulum.semoga kita beroleh pengajaran.Allahuaklam.

sumber: halaqah

0 comments: