BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday 26 July 2010

Tamatnya boikot terhadap Islam

HAMPIR tiga tahun penuh, tempoh pemboikotan terhadap umat Islam berlalu sudah. Ia dilancarkan pada tahun ketujuh selepas Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul.
Namun pada bulan Muharam tahun ke-10 kenabian baginda, boikot itu berakhir.
Kegagalan boikot itu bukan sahaja kerana surat deklarasi atau perjanjiannya telah reput dimakan anai-anai, tetapi di kalangan kafir Quraish sendiri ada yang tidak merestui tindakan tersebut.
Individu yang memainkan peranan utama membantah boikot itu ialah Hisham bin Amru dari Bani Amir bin Luay.
Tindakan kejam
Dia ialah tokoh dari kalangan pemimpin kafir Quraisy tetapi di hatinya ada bibit-bibit simpati terhadap apa kesengsaraan penganut Islam ekoran tindakan yang mereka lakukan.

Lantas Hisham dikatakan sering membawa masuk secara curi-curi makanan dan lain-lain keperluan ke perkampungan Abu Talib terutama pada waktu malam.
Sehinggalah pada suatu hari beliau terfikir sampai bila tindakan kejam seperti itu ke atas umat Islam akan berterusan?

Perkara itu disuarakan Hisham ketika bertemu Zuhayr bin Abi Umayyah al-Makhzumiy.
Zuhayr merupakan anak saudara kepada Atikah binti Abdul Mutalib, iaitu salah seorang yang sedang menderita akibat pemulauan melampau oleh kafir Quraisy.
"Wahai Zuhayr adakah engkau suka untuk makan dan minum sedangkan saudara maramu, terutama ibumu sendiri dalam keadaan yang engkau sendiri tahu," tanya Hisham.
Zuhayr menjawab: "Jahanam kamu wahai Hisham! Apa yang aku boleh buat, sedangkan aku cuma seorang sahaja? Demi Allah kalau ada seorang lagi yang bersamaku nescaya akanku usahakan membatalkan perjanjian itu!"

Lalu Hisham pun membalas: "Engkau telah pun menemui orang itu!".
Zuhayr bertanya: "Siapakah gerangan orang itu?"
Jawab Hisham: "Akulah orangnya!"
Zuhayr lantas berkata: "Cari lagi orang yang ketiga untuk bersama-sama kita menghentikan pemulauan terhadap Bani Hashim itu!"
Hisham kemudiannya berjaya mengumpulkan lima pembesar kafir Quraish termasuk dirinya untuk membebaskan umat Islam dari sekatan ekonomi itu.

Selain dari Hisham dan Zuhayr tiga lagi ialah Al Mut'im Ibnu al Adiy, Zumaah bin Aswad bin Al Mutalib bin Asad dan Abu al Buhturi (Abu al Bakhtariy) bin Hisham.
Ketiga-tiga mereka dikatakan mempunyai kaitan atau hubungan pertalian saudara dengan umat Islam yang sedang diboikot itu.
Keesokan harinya, kelima-lima mereka menuju ke Mekah bagi membatalkan perjanjian sekatan itu.
Sebaik sampai di hadapan Kaabah, kelima-limanya segera melakukan tawaf, sebanyak tujuh kali dan kemudian tampil di hadapan para pembesar-pembesar Quraisy yang sedang berkumpul.

Lalu Hisham pun berkata dengan suara yang lantang: "Wahai kaum Quraisy, kita sudah bersalah terhadap kaum kita sendiri. Sedarkah tuan-tuan bahawa selama tiga tahun lamanya kita telah memboikot kaum kita sendiri. Tiga tahun lamanya juga kita membiarkan mereka hidup dalam kelaparan dan serba kekurangan.
"Demi Allah, ini suatu yang memalukan, orang lain akan memalukan kita selama-lamanya selepas ini.
"Kita mesti membatalkan perjanjian yang sangat berat sebelah ini.
"Demi Allah aku tidak akan berdiam diri melainkan setelah dikoyakkan lembaran perjanjian yang zalim ini!"
Kata-kata Hisham itu menimbulkan kemarahan para pembesar lain yang hadir terutama Abu Jahal.

Dia bangun membantah kerana sekatan ekonomi itu sudah disepakati antara orang bukan Islam Quraisy.
Kata Abu Jahal, sekatan akan berterusan selagi pengikut-pengikut Nabi Muhammad tidak kembali kepada agama asal mereka, iaitu menyembah berhala!
"Engkau bohong Wahai Hisham! Demi Allah, lembaran perjanjian itu tidak akan dikoyak!" Tegas Abu Jahal.

Kemudian Zamaah bin Al Aswad pun bangun dan berkata: "Demi Allah, engkau lebih pembohong lagi. Kami tidak pernah merestui ketika surat perjanjian itu ditulis!"
Pertolongan Allah
Ini diikuti oleh Abu al Bakhtariy: "Zamaah benar, kami tidak rela dengan apa yang ditulis di dalamnya dan kami tidak memperakuinya."
Ini diikuti oleh al Mut'im bin Adiy yang berkata: "Kamu berdua benar dan bohonglah orang yang berkata lain daripada itu. Kami berlepas diri kepada Allah daripada surat perjanjian itu dan apa yang ditulis di dalamnya."

Tetapi Abu Jahal membalas: "Kamu semua telah merancang dan berpakat untuk membatalkan perjanjian ini. Aku tetap membantah. Sekatan ini mesti diteruskan sehingga Muhammad dan pengikut-pengikutnya sedar yang mereka telah membuat kesilapan besar dengan memeluk Islam itu."

Namun Abu Jahal sebenarnya berseorangan dalam mempertahankan sekatan itu.
Ini kerana pembesar lain yang hador akhirnya termakan dengan kata-kata lima orang pembesar Quraisy itu. Mereka akhirnya bersetuju supaya pemulauan itu ditarik balik.
Akhirnya Al Mut'im menghampiri Kaabah untuk mengoyak perjanjian itu.
Tetapi apa yang didapati ialah surat perjanjian itu yang sebelum ini elok telah dimakan anai-anai kecuali ditinggalkan kalimah Bismikallahumma (Dengan namaMu Ya Allah).

Maka dengan pertolongan Allah juga, surat perjanjian memboikot Rasulullah dan para pengikut baginda akhirnya terbatal dengan sendiri.
Musyrik Mekah sebenarnya telah menyaksikan satu mukjizat atau tanda kebesaran Allah mengenai kebenaran ajaran yang dibawa oleh Nabi SAW itu.
Namun mereka tetap berdegil. Ini sebagaimana disebut oleh Allah dalam surah Al Qamar, ayat 2: Dan kalau mereka (kaum Musyrik) melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar dan sambil berkata: "(Ini ialah) sihir yang terus menerus berlaku".

0 comments: