BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 31 July 2010

Berfikir Ikut Rasa & Biologi Khusyuk Solat

Didalam beberapa artikel saya yang lalu saya ada menyebut mengenai "berfikir ikut rasa", mungkin ada yg tertanya2 apa yg saya maksudkan dan apakah mekanisme yg menyebabkan "rasa" itu menjadi titik penentu terhadap keputusan yang kita ambil dalam hidup seharian. Mungkin definasi yang lebih tepat untuk frasa tersebut adalah "mengambil/memilih/membuat keputusan mengikut rasa" dan bukan mengikut akal menggunakan frontal lobe yang mana mengambil kira akibat sesuatu pilihan/tindakan tersebut pada diri sendiri dari segi kesan jangka pendek, jangka panjang mahupun juga kesan terhadap insan lain dan persekitaran.

Setiap apa yg kita alami dari semua deria samada penglihatan, bau, rasa, sentuh dan sebagainya akan membenihkan pemikiran diotak, ini termasuk juga pemikiran yg timbul dr imaginasi. Disebabkan oleh "fikiran" tadi juga otak (terutamanya hypothalamus) akan merembes bahan kimia tertentu yang dipanggil "ligand", bahan kini pula boleh dibahagi kepada 3 iaitu, neurotransmitter, steroid dan juga peptide. Dari tiga jenis ligand tersebut, yang paling banyak sekali adalah peptide yang jumlahnya hampir 95% dari keseluruhan ligand tersebut. Peptide adalah kimia emosi yang kita hasilkan dari pemikiran kita dan memberi rasa, emosi atau perasaan terhadap sesuatu kejadian tersebut.

Kesemua ligand ini adalah protein yang terbentuk dari rangkaian asid amino dan ia boleh dikatakan kimia yg dirembes oleh organ2 atau sel2 tertentu (terutamanya otak dan bahagian yg paling byk terdapatnya peptide & receptor adalah di frontal lobe) untuk tujuan komunikasi antara organ2 dan sel2, komunikasi ini adalah untuk membolehkan sel2 badan menjalankan fungsi badan yg selanjutnya mengikut apa yg kita tafsirkan tentang sesuatu kejadian itu. Semua sel didalam badan kita hidup sebagai komuniti dan mereka berkomunikasi menerusi peptide dan juga menerusi sistem saraf. Semua emosi /rasa /perasaan itu ada kimia2nya sendiri, gembira, bersyukur, takut, gelisah, dengki, cemburu, ghairah, curang dan pelbagai lagi, kimia ini juga boleh bergabung antara satu sama lain membentuk kimia yg lain seperti takut dan cemburu, ghairah dan curang dan sebagainya.

Emosi amat penting pada manusia, ia memberi warna kepada kehidupan, ketika anda membaca artikel saya ini, otak anda merembes beribu2 kimia emosi kedalam salur darah anda untuk memberi tahu sel2 badan apa perasaan anda ketika ini, lebih beremosi sesuatu peristiwa itu lebih mudah anda mengingatinya, sebab itu anda masih boleh ingat lagi saat pertama kali anda bertemu isteri atau kekasih anda. Jika apa yg anda baca sekarang ini menarik, lebih mudah anda kembali ke blog saya ini dan jika memualkan, ianyanya juga boleh membuat anda mengingatinya tetapi bukan untuk mengunjung kembali tetapi untuk mengelak dari kembali ke blog saya ini, dalam erti kata lain ianya membantu pembelajaran terutamanya mengenai kehidupan.

Emosi, rasa dan perasaan itu salah satu sifat2 manusia yang dicipta oleh Allah untuk digunakan oleh manusia sebaik2nya, apa yang menjadi masaalah sekarang ini adalah ketagihan terhadap emosi, rasa atau perasaan tersebut. Disebabkan emosi, perasaan atau rasa ini juga selalunya menjadi titik tolak dalam membuat keputusan harian. Badan kita mampu mengeluarkan dadah semulajadi seperti endorphine (endogenous morphine) dan dopamine yg terbit dari perasaan gembira, riang, bersyukur dan sebagainya tetapi disebabkan kita selalu inginkan apa yg kita tiada (tidak bersyukur) terutamanya materialistik maka amat sukar untuk kita merembeskan secara semulajadi didlm badan yg mana memberikan kesan nikmat pada badan, apabila manusia mencuba dadah luaran yg memberikan kesan yg lebih hebat maka keupayaan badan untuk mengeluarkan secara semulajadi akan menjadi kurang atau hilang. Manusia bukan shaja ketagih terhadap emosi khayal atau seronok tetapi termasuk juga ketagihan terhadap emosi2 yg lain seperti penyesalan, keinginan seks, marah dan sebagainya. Ketagihan terhadap kimia emosi ini tiada beza konsepnya dgn penagih dadah yg ketagih dadah luaran seperti heroin, ganja dan sebagainya, bezanya "dadah" ini adalah tercipta secara semulajadi didlm badan kita.

Kita telah lama di"latih" tanpa sedar untuk hidup dgn emosi, rasa dan perasaan. Melalui stimuli persekitaran terutamanya TV dan filem, kita belajar mengenali situasi2 tertentu walaupun kita tidak mengalaminya sendiri. Ada sahabat bertanya salahkah mempunyai kekasih dan bercinta sebelum kahwin, salahkan menyayangi sesama insan. Sayang menyayangi sesama insan amat digalakkan oleh islam, tetapi berkasih2an sebelum berkahwin itu yg dilarang kerana ia adalah benih kepada zina, benih ini yg kita sirami setiap hari lama kelamaan menjadi zina, mari kita lihat mengapa dizaman sekarang ini perlu bercinta baik yg belum mahupun yg sudah berkahwin.

Majoriti manusia gemar menonton TV dan filem, kerana apa? Kerana tanpa perlu berada ditempat atau perlu melakukannya kita sendiri boleh merasa apa sahaja perasaan dan emosi apa yg dilakonkan oleh pelakon walaupun dgn hanya menontonnya. Sebab itu kita boleh menangis, ketawa, marah, bernafsu dan sebagainya ketika menonton. Melalui emosi yang kita rasa dari menonton ini juga otak merembeskan peptide2 tertentu untuk menjalankan fungsi2 badan yang lain (bersama2 dgn sistem saraf), contohnya mengeluarkan air mata bila sedih atau pun menaikkan bulu roma ketika takut. Apabila kita selalu menghujani sel2 badan2 kita dgn emosi2 cinta, semua sel2 badan kita akan turut merasakannya. Makin banyak dan kerap peptide ini dikeluarkan makin banyak lagi mekanisme penerima "receptor" harus disediakan oleh sel2 badan dan bila sel2 badan kita membahagi membentuk sel2 yang baru, sel2 yang baru ini akan mempunyai lebih banyak receptor untuk peptide tertentu tersebut.

Ambil contoh cerita pasangan belum berkahwin bercinta dgn penuh dgn perasaan kasih dan sayang bila berpegang2an tangan, berpeluk cium dan sebagainya, ketika menonton TV majoriti manusia tidak pernah memberikan penilaian bahawa apa yang dilihat itu betul atau salah dari segi Islam seolah2 dalam keadaan terpukau. Jadi otak tetap merembes peptide2 kasih, sayang, berpeluk, cium dgn bukan muhrim dan ini menghujani sel2 badan kita. Sel2 baru yang terbentuk akan mempunyai banyak receptor untuk emosi/perasaan ini tetapi untuk memberi keseimbangan pada sel2 baru ini (homeostasis balance) sel2 baru ini perlu peptide2 emosi cinta tadi dalam jumlah yang sama. Bila tiba ketika sel perlukan kimia tersebut, sel2 secara kolektifnya akan "berbisik", mana "habuan" aku hari ini maka terdetiklah difikiran akan kisah2 percintaan, sama seperti sel2 perut menghantar isyarat keotak bila kita lapar, sebab itu kita berkata "perut aku lapar la" dan "bukan otak aku laparla" cuma bezanya sel perut mahukan habuan dari luar.
Semua kimia2 emosi yg dirembeskan kedalam saluran darah akan pergi keseluruh sel2 didalam badan dan sel2 kita ini lama kelamaan akan ketagih akan emosi2 tersebut. Jadi jika emosi percintaan yg tidak berlandaskan Islam tadi sudah bertahun2 menghujani sel2 badan kita maka sel2 kita akan sentiasa menantikannya. Sel2 kita akan menghantar signal melalui sistem saraf meminta peptide tadi, disebabkan signal tadi akan terbitlah fikiran di minda kita. Sebab itu mereka yg suka menonton cerita2 cinta ini sentiasa berkhayal tentang percintaan, kerana melayan ketagihan sel2 kita terhadap emosi cinta tersebut. Dengan hanya memikirkannya sahaja ingatan2 terhadap percintaan itu tadi maka otak kita akan kembali merembeskan peptide2 tersebut, ini kerana otak tidak tahu samada apa yg kita fikirkan itu sesuatu yg nyata atau tidak, otak akan mematuhi arahan dari pada fikiran kita. Buktinya, bagaimana lelaki boleh "keras" anggota kelaminnya hanya dengan membayangkan sahaja difikiran?

Ini lama kelamaaan menjadi satu proses berulang2 "loop" kitaran fikiran dan emosi, emosi dan fikiran dan jika kita tidak menghentikannya lama kelamaan ianya akan bermula dari sel2 kita sendiri yg "meminta" dadahnya dalam jangkamasa tertentu. Kita boleh klasifikasikan ini sebagai bisikan syaitan yg sentiasa mengingatkan kita peristiwa lepas yg mengecewakan ataupun kejadian2 lepas yg nikmat lebih2 lagi sesuatu yg terlarang seperti contoh diatas apabila diambil dari sudut berkasih sayang dan bercinta tanpa ikatan yg sah. Pada pendapat saya syaitan hanya perlu melakukan sekali sahaja bisikan tersebut dan kemudiannya secara automatik menjadi "loop" yg berulang2 didalam pemikiran kita. Aksi2 kita juga akan mengikut isi hati kita yg sebenarnya dari jeritan sel2 diri kita sendiri.

Apa yg saya bincangkan diatas adalah kimia emosi nikmat untuk kasih, sayang, peluk dan cium, bagaimana dgn emosi nikmat menonton filem2 lucah? Sebab itu Nabi berpesan jangan hampiri zina, ini termasuklah menonton filem2 lucah yg mana lama kelamaan sel2 badan kita memerlukan jumlah kimia yg lebih lagi untuk rasa "puas". Lama kelamaan akan jadi seperti penagih dadah yg akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan wang bg membeli dadah, kaki porno juga lama kelamaan akan menuju kearah melakukannya sendiri kerana menonton sahaja sudah tidak cukup untuk memuaskan nafsu badan mereka (ketagihan sel2 mereka sendiri). Jadi bagaimana kita mahukan generasi yg berakhlak jika kesedaran terhadap bahayanya bahan2 lucah ini tidak dipandang serius?

Bagaimana pula dgn ketagihan untuk emosi kecewa dan penyesalan atas apa yg telah terjadi?, sekali kita memikirkannya sahaja (bisikan syaitan) sudah cukup untuk memulakan kitaran fikiran - emosi, rasa atau perasaan dan sebaliknya secara automatik, sebab itu sesetengah manusia amat payah melupakan kejadian lepas terutamanya yg memberi kesan emosi yg mendalam contohnya penyesalan. Jika loop ini tidak dihentikan maka ianya akan kekal kecuali jika kita sendiri berkuasa mengubah cara kita berfikir mengenainya.

Jadi sebelum anda membuat sesuatu pilihan atau keputusan ataupun timbulnya fikiran2 tertentu diminda anda, selidik sedalamnya adakah anda membuat pilihan yg tepat atau sekadar melayan ketagihan sel2 badan anda terhadap emosi2 tertentu? Ini yg dikatakan berfikir ikut akal dan bukan ikut rasa. Ikut akal akan merujuk, menganalisa semua kebarangkalian dan kemungkinan kesan terhadap diri sendiri mahupun terhadap orang lain (frontal lobe berfungsi). Didalam hidup yg mana hormon adrenalin dan cortisol (kedua2nya hormon stress), amatlah mustahil untuk otak (frontal lobe) untuk membuat keputusan yg tepat, maka keputusan mengikut rasa atau memori (otak belakang/ reflek/primitif) akan lebih menjadi keutamaan, atau boleh kita anggap kita ber"tuan"kan "rasa". Ini juga boleh di anggap minda separuh sedar yang secara automatiknya membuat pilihan bagi pihak kita jika kita terlalu terlena atau leka dgn tarikan/stimuli luaran contohnya ketika bernafsu ataupun marah. Contohnya sebab itu lelaki sanggup menipu untuk berpoligami walaupun tidak mampu kerana memenuhi ketagihan badannya terhadap peptide nafsu cinta dan seks, begitu juga wanita yg berperang pada poligami kerana memenuhi ketagihan badannya untuk peptide takut dan cemburu dan tidak boleh melihat kesan poligami pada masyarakat jika dilakukan dgn mengikut sunnah2 Nabi.

Jadi bagaimana kita boleh menghentikan kitaran fikiran - emosi - fikiran ini? Caranya adalah dgn melatih diri kita untuk menjadi "master" atau "tuan" kepada fikiran kita sendiri, latihan untuk mengawal fikiran ini sudah ada didalam kehidupan seorang muslim, mungkin kerana ramai yg tidak sedar mengapa kita harus berbuat demikian maka ianya tidak dilakukan dgn serius. Apakah latihan tersebut? Jawapannya fokus atau khusyuk didalam solat. Jika anda boleh kawal fikiran anda untuk menumpukan perhatian terhadap bacaan, maknanya dan juga pergerakan, bukankah mudah untuk anda mengawal fikiran anda untuk memikirkan apa yg anda inginkan dan bukan sebaliknya. Jika kita sentiasa sedar apa yg melayang fikiran, kita akan menjadi tuan kepada badan atau jasad kita ini yg mana ianya terdiri dari lebih 50 trillion sel2. Jika tidak kita akan menjadi hamba kepada sel2 kita yg sentiasa ketagih kimia2 emosi tertentu, jika emosi atau rasa yg baik, Alhamdulillah, jika emosi yg negatif? Manusia itu sendiri akan membuat hidupnya merana malah makin hari semakin rosak.

Jika anda fokus dan faham pada bacaan2 didalam solat yg penuh dgn puji2an kepada Allah dan juga doa memohon keredhaanNya, sel2 anda juga akan sentiasa dhujani dgn emosi dan perasaan sayangkan Allah. Sebab itu juga seorang muslim harus sembahyang lima kali sehari, memberi makan kepada sel2 badan dgn peptide2 emosi yg baik. Contohnya jika anda sentiasa ingat "Ihdinassirotolmustakim" iaitu "Tunjukkanlah kami kejalan yang lurus", apabila sel2 anda membahagi, ia akan punyai banyak "receptor" untuk perasaan tersebut jadi bila tiba masa dimana minda sedar anda terlalu sibuk dgn gangguan luar ataupun ketika anda stress atau marah yg mana frontal lobe hilang keupayaannya, maka sel2 anda yg akan "menjerit" kepada anda "ambillah jalan yang lurus", ini yang dikatakan sembahyang mencegah dari kemungkaran.

Rata2 umat islam hilang fokus atau khusyuk ketika solat kerana minda kita melayang memikirkan hal2 dunia, jadi kimia emosi untuk mendapatkan "jalan yang lurus" tidak diterima oleh sel2 kita. jadi sebab itulah walaupun sentiasa solat tetapi masih melakukan kemungkaran kerana sel2 kita tidak dilatih untuk membantu kita ketika kita tidak berupaya untuk membuat pilihan yang sebaik2nya. Sel2 kita umpama anak2 yg harus dididik dgn nilai2 (peptide2 emosi) yg mulia agar ia menjadi pembantu atau penyelamat kepada kita disaat2 kita memerlukannya.

Untuk mengubah sel2 kita ini kita harus ubah atau menghentikan "program" yang membuatkan kita merembes kimia2 tertentu ini, contohnya dgn tidak lagi menonton TV cerita sampah, melayari laman2 web "sampah", membaca majalah2 atau buku2 "sampah", mendengar musik yg mengkhayalkan dan apa sahaja yg boleh membuatkan kimia2 emosi yg negatif itu dirembeskan oleh otak dan memberi "makan" sel2 kita. Begitu juga dgn pemikiran kita terhadap sesuatu kejadian itu, tidak Allah jadikan sesuatu kejadian itu tiada baik dan buruknya, cuma kita sahaja yg meletakkan label dan memfokus kepada keburukan tersebut. Apabila terdetik sahaja fikiran yg buruk maka peptide keburukan akan menyusul dan ini akan menghujani sel2 kita. Perlu diingatkan bahawa peptide yg negatif ini juga racun kepada sel2, sebab itu mereka yg mendapat kanser atau pun sakit jantung rata2nya bersangkut paut dgn stress dan emosi yg negatif.

Diri yg sentiasa mengingati Allah bukan sahaja melatih jaringan2 neuron di otak agar lebih mantap untuk mengingati Allah selalu malah memberi "makanan kerohanian" kepada sel2 badan kita. Sembahyang lima waktu yg dilakukan dgn ikhlas dan khusyuk/fokus itu adalah benteng pertahanan manusia yg paling utama kearah hidup yg lebih bermakna, semoga kita bersama2 mendapat kebaikan dan sentiasa diberkati Allah, amin.

http://syurgadidunia.blogspot.com/

0 comments: