BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 12 January 2010

Memohon Di Saat Genting

Saudara,
Allah SWT mengetahui keperluan diri kita lebih daripada kita sendiri. Maka sebab itu Allah SWT telah mengadakan segala keperluan kita sebelum kita memohon kepadaNya. Untuk memiliki apa yang diperlukan oleh kita, kita hanya perlu memohon kepada Allah SWT.

Namun di dalam hal memohon ini, ramai yang melihat dari segi keperluan bentuk fizikal. Jika ada dari segi perasaan hati, ramai yang memohon setelah sesuatu menimpa pada hati tersebut seperti sedih dan sempit.

Kita jarang memohon di saat genting iaitu dalam keadaan hampir melakukan sesuatu yang kita tahu kesudahannya adalah tidak baik. Seperti contoh, ketika kita bersembang, kita tahu jika kita mengumpat, kita berdosa. Namun hati ini memberontak untuk kita bercerita keburukan orang lain kepada kawan-kawan kita dan selalunya kita akur dengan kehendak hati. Kita sering menyalahkan Allah SWT dengan mengatakan bahawa kita tidak boleh berbuat apa-apa kerana hati kuat berasakan untuk mengumpat.
Nah! Di sinilah kita seringkali melakukan kesalahan besar di mana kita tidak memohon di saat genting sebelum beberapa ketika untuk mengumpat. Kita tidak memohon kepada Allah SWT agar mengubah kehendak hati kita agar tidak mengumpat.

“Ya Allah, aku rasa nak cakap pasal si fulan ni ya Allah. Tapi nanti berdosalah ya Allah. Ya Allah Kau cabutlah rasa nak cakap pasal si Fulan ni ya Allah. Kau cabutlah rasa itu ya Allah. Bantulah aku ya Allah. Aku tak mampu nak kawal rasa aku ni ya Allah. Bantu aku ye ya Allah, bantu aku. Terima kasih Allah, terima kasih”.

Saudara,
Sejak dua bulan ini saya menerima banyak masalah rumahtangga pembaca laman web ini. Ada yang memeningkan kepala apabila suami orang bercinta dengan isteri orang. Alasannya mudah. Soal jiwa tiada siapa yang dapat menghalang termasuk diri sendiri. Perasaan cinta itu datang sendiri. Ia menyeronokkan walaupun tahu ia salah. Mana mungkin ingin menghalangnya.

Persoalan pertama yang harus di lihat adalah bukankah kita sedar bahawa cinta yang sedemikian merupakan satu perbuatan yang buruk? Jika ditanya pasti jawapannya tahu dan sedar. Namun sekali lagi jawapan yang diberi adalah soal hati. Perasaan itu datang dan Allah SWT yang memberinya.

Apakah Allah SWT yang salah dalam hal ini? Mari kita lihat, ketika suami orang dan isteri orang ini dilamun cinta yang mendalam, pasti ada kesedaran bahawa apa yang dilakukan merupakan perkara yang buruk pada mulanya. Ketika ini mengapa TIDAK MEMOHON kepada Allah SWT agar dihilangkan perasaan cinta itu? Sejauh mana permohonan yang dilakukan? Rasa cinta itu memang datang. Allah SWT beri pada mereka rasa itu. Allah SWT tidak mencabut rasa itu kerana mereka tiada memohon agar Allah SWT mencabut rasa itu.

Lalu siapakan yang bersalah? Mengapa tidak memohon kepada Allah SWT untuk dihilangkan rasa itu awal-awal lagi kerana masing-masing tahu akibatnya adalah buruk. Merosak dan memporak perandakan rumahtangga sendiri. Tengah sedar, ingat dan tahu itu, mohonlah agar Allah SWT cabutkan rasa itu. Nanti sudah berada di dalam rasa cinta, pasti tidak termampu lagi untuk melawan rasa cinta itu.

Saudara,
Ketika nafsu memuncak ingin melakukan maksiat dan kejahatan, apakah kita menyalahkan Allah SWT kerana memberikan rasa itu kepada kita? Sedangkan pasti sebelum melakukannya kita sudah tahu akibat daripada perkara yang buruk jika kita melakukannya.

Kesalahan adalah pada diri kita kerana kita tidak memohon kepada Allah SWT di saat genting perasaan kita. Kita terus menurutkan rasa hati yang ada ketika itu sedangkan kita tahu jika kita melakukan apa yang kita rasa, pasti akan membawa kepada keburukan.

Mengapa kita tidak mengambil pengajaran cerita Nabi Yusuf ketika saat hendak melakukan maksiat bersama Zulaikha, Nabi Yusuf memohon kepada Allah SWT agar merahmati nafsu baginda. Lalu Allah SWT memberi kekuatan kepada nabi Yusuf agar tidak meneruskan kehendak hati untuk melakukan maksiat.

Saudara,
Mohonlah kepada Allah SWT di saat genting di mana jiwa kita terasa seolah-olah tidak mampu dibendung lagi untuk melakukan maksiat atau kejahatan. Yakinlah ketika kita memohon kepada Allah SWT di saat genting itu, Allah SWT akan menarik, mencabut, meluaskan kesempitan rasa untuk melakukan maksiat dan kejahatan yang ada dalam hati kita saat itu.

Ketika kita terasa dengan pasangan kita, mohonlah pada Allah SWT agar mencabut rasa terasa kita itu ketika itu juga. Tidak perlu kita melayan untuk merajuk atau memarahi pasangan kita dengan hal yang sebenarnya tidak perlu terasa.
“Ya Allah, geram betul dengan laki aku ni ya Allah. Boleh dia lupa beli barang yang aku suruh ya Allah. Aku dah pesan banyak kali tadi, dia boleh lupa. Dah lah balik lambat. Ya Allah sabarkan aku ya Allah. Cabutkanlah rasa geram ini ya Allah. Buangkanlah rasa geram ini dalam hati aku ni ya Allah. Sabarkan aku ye ya Allah. Sabarkan aku. Terima kasih Allah, terima kasih”.

Ketika kita marah pada anak-anak kita, mohonlah pada Allah SWT agar mencabut rasa marah itu serta merta. Tidak perlu kita menurutkan rasa marah itu. Kita mohonlah agar Allah SWT menunjukkan pada kita cara bagaimana mahu mendidik anak-anak kita. Setiap anak kita, pasti berbeza cara didikannya. Sebab itu hanya Allah SWT yang tahu cara terbaik untuk mendidik setiap anak-anak kita.

Ketika kita ada rasa benci, mohonlah pada Allah SWT agar dicabut rasa benci itu tanpa ditangguhkan. Biarlah hati kita tenang dan lapang setelah Allah SWT cabut rasa benci itu dari hati kita.

“Ya Allah, aku benci tengok muka budak tu ya Allah. Bencinya aku ya Allah. Tak tau lah mengapa, setiap kali aku tengok muka dia, aku rasa benci. Ya Allah Engkau cabutlah rasa benci aku ini ya Allah. Rasa benci ini tak menenangkan hati aku pun ya Allah. Buat apa aku nak benci dia pun ya Allah. Bantulah aku ya Allah. Cabutkan rasa benci pada budak tu ye ya Allah. Terima kasih Allah, terima kasih.”
Ketika kita ada rasa dengki, mohonlah pada Allah SWT agar dicabut rasa dengki itu di saat itu jua. Biarlah hati kita ini bersih dan suci yang banyak digunakan untuk Allah SWT.

Saudara,
Jangan dilayan rasa hati untuk melakukan maksiat dan kejahatan serta terasa dengan perasaan yang buruk. Mohonlah pada Allah SWT untuk mencabut rasa yang menyempitkan itu. Apabila kita memohon, pasti Allah SWT akan memberinya. Pasti….kerana Allah SWT tidak pernah memungkiri janjiNya.

Memang kita tidak mampu melawan kehendak hati kita kerana ia dipegang oleh Allah SWT. Namun kita diberi oleh Allah SWT pilihan iaitu untuk memohon kepada Allah SWT. Terpulang samada kita ingin memohon untuk dicabut rasa yang sempit itu atau mengikut rasa hati yang menyakitkan diri sendiri di kemudiannya.
Apabila perasaan sempit dicabut dari hati kita, kita sentiasa mempunyai hati yang sabar, yang lapang, yang bahagia, yang tenang dan kita hidup dengan jiwa yang positif di dalam hidup BerTuhan.
Yang penting……memohon kepada Allah SWT.

0 comments: