BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 24 January 2010

Nikmat kedamaian dan keamanan

BAGI negara yang dilanda peperangan, nescaya mereka sentiasa mendoakan keamanan berterusan. Peperangan dan pertelingkahan berpanjangan membunuh nikmat kebahagiaan dengan kejamnya.

Keamanan adalah nilai yang amat berharga untuk sebuah negara merdeka. Percayalah setiap penduduk dalam negara yang menghadapi persengketaan dan peperangan, akan sentiasa mengimpikan keamanan yang entah bila boleh dikembalikan.

Kejayaan Rasulullah SAW membina negara Madinah yang berdaulat adalah hasil kesepaduan masyarakat pelbagai kaum dan kepercayaan. Ia membuktikan Islam mementingkan perpaduan dan keamanan. Inilah keindahan Islam yang sepatutnya diamalkan sebagai model terbaik untuk dicontohi penganut bukan Islam.
Rasulullah SAW amat mementingkan keharmonian dan kedamaian. Daripada Abdullah bin Aufa menyebut bahawa: "Rasulullah SAW pada suatu hari menanti musuh sehingga matahari condong. Kemudian Baginda berdiri di hadapan orang ramai lalu bersabda: "Wahai saudara-saudara. Janganlah mengharap-harapkan menemui musuh, mintalah kesejahteraan kepada Allah. Tetapi jika kamu bertemu dengan musuh, sabarlah (berhati teguh). Ketahuilah, sesungguhnya syurga itu terletak di bawah bayangan pedang."

Kemudian Baginda berkata: "Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, yang menjalankan awan dan mencerai-beraikan pasukan musuh. Cerai-beraikanlah mereka dan bantulah kami melawan mereka." (Riwayat Bukhari)

Islam amat mementingkan prinsip kesederhanaan dan keadilan dalam kehidupan beragama. Sekiranya setiap penganut agama mengambil pendekatan sederhana dan bersikap adil terhadap penganut agama lain, insya-Allah, saya percaya perpaduan dan keamanan dapat dikekalkan di negara kita.
Memelihara keamanan adalah suatu yang dituntut dalam kehidupan tanpa mengira agama, bangsa, atau keturunan. Nabi Ibrahim pada awal baginda memijak kakinya di kota Makkah, beliau berdoa kepada Allah: "Ya Rabb-ku, jadikanlah negeri ini negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki berupa buah-buahan kepada penduduknya yang beriman di antara mereka kepada Allah dan hari kemudian." (Surah Al-Baqarah : 126).

Betapa nikmat keamanan itu amat penting dalam kehidupan turut sama dirasai oleh Nabi Ibrahim bila Baginda memulakan doanya dengan memohon keamanan untuk kota Makkah. Baginda Nabi Ibrahim tahu keamanan adalah lambang kebahagiaan masyarakat, bangsa dan negara dan dengan keamanan akan tercapai segala kemashlahatan dan kebaikan yang diimpikan oleh manusia.

Allah SWT memperkenankan doa Nabi Ibrahim bila Makkah dijadikan kota yang aman seperti Firman Allah yang bermaksud: "Dan apakah mereka tidak memperhatikan, bahawa sesungguhnya Kami menjadikan (negeri mereka) tanah suci yang aman." (Surah Al-'Ankab? : 67).
Nilai keamanan dan kemakmuran yang dibawa Islam adalah sesuai dengan setiap masa dan zaman. Sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama pembawa kesejahteraan. Untuk itu sekali lagi ditegaskan ia tidak boleh dilihat sebagai agama yang mencetuskan keganasan atau menyeru ke arah pertumpahan darah, sedangkan masih ada ruang untuk menyebar serta menegakkan ajaran dan syiar Islam di bumi ini.

Rasulullah ketika menyelesaikan masalah masyarakat Islam pada zamannya sentiasa menjuruskan kepada keamanan dan kesejahteraan. Demikian juga yang Baginda lakukan ketika berdepan musuh Baginda. Tindakan Baginda Rasulullah dalam berdakwah umpamanya, Baginda tidak mendahulukan menghukum daripada mendidik. Rasulullah juga mementingkan aspek kemanusiaan dan tidak mendahului nafsu dan amarah dalam tindakan Baginda.

Sewajarnya umat Islam menanamkan sikap bertolak-ansur, hormat menghormati serta toleransi yang tinggi sesama manusia dan sekeliling mereka. Orang yang beriman dan bertakwa pastinya akan mengamalkan sikap toleransi, bekerjasama dan tolong menolong sesama insan tanpa mengira batasan agama, bangsa dan sebagainya.

Di samping membantu memastikan keseimbangan dan keharmonian hubungannya dengan dunia persekitarannya, mereka bergaul sesama manusia dan alam sekitar dengan sebaik-baik pergaulan tanpa mengira perbezaan bangsa, agama dan bahasa.

Seharusnya penduduk saling hormat dan tidak mementingkan diri sendiri melainkan melihat keharmonian dan kesejahteraan masyarakat sebagai sesuatu yang lebih utama. Perpaduan yang dibina dengan ikatan tali ukhwah ini mesti ada kesinambungan sepanjang masa. Hargailah nikmat keamanan sebelum datang bencana kehancuran.

www.Halaqah.net

0 comments: