BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 11 October 2009

Wahai Diri.. Ucaplah Terima Kasih Kepada ALlah

Terima kasih ALlah, masih sudi memberi peluang kepada diri ini untuk terus menghirup udara di alamMu ini.

Ampuni dosa diri ini ya ALlah, culas kami pada perintahMu, terkadang jarang untuk menyebut namaMu, lupa untuk beristighfar kepadaMu..

Terima Kasih Ya ALlah, masih sudi memberikan kami rakan taulan yang dapat memberi nasihat dan peringatan kepada hati yang kabur ini. AlhamduliLLah, diri ini masih mampu untuk melangkah ke majlis ilmu dan zikir, masih diberi peluang untuk menangisi dosa-dosa yang lalu dan melihat kebenaran kitabMu yang diberikan kepada junjungan besar Nabi Muhammad sallalLhu 'alaihi wasallam.

Wahai diri...

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَٱلشَّمۡسِ وَضُحَٮٰهَا (١) وَٱلۡقَمَرِ إِذَا تَلَٮٰهَا (٢) وَٱلنَّہَارِ إِذَا جَلَّٮٰهَا (٣) وَٱلَّيۡلِ إِذَا يَغۡشَٮٰهَا (٤) وَٱلسَّمَآءِ وَمَا بَنَٮٰهَا (٥) وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا طَحَٮٰهَا (٦) وَنَفۡسٍ۬ وَمَا سَوَّٮٰهَا (٧) فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَٮٰهَا (٨) قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّٮٰهَا (٩) وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّٮٰهَا (١٠)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang; (1) Dan bulan apabila ia mengiringinya; (2) Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata; (3) Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita), (4) Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh yang melambangkan kekuasaanNya); (5) Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhlukNya); (6) Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); (7) Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa; (8) Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), (9) Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (10)
(Surah as Syams : 1-10)

Cubalah menjenguk ke luar jendela memerhatikan kebesaran ALlah menjadikan alam ini. Alangkah cantiknya bulan yang ditaburi bebintang menghiasi langit di waktu malam. Di sebalik bintang dan bibir langit masih ada lagi bebintang lain yang tidak diketahui bilangannya melainkan Allah. Di sana ada lagi galaksi dan planet, segala jenis tahi bintang, yang rosak binasa, yang terhasilnya planet baru... Maha Hebat pengetahuanMu Ya ALlah, diri yang kerdil ini tidak mampu untuk memikirkannya.

Indahnya siang, sang matahari yang menebarkan cahayanya dengan izin ALlah untuk makhluk-makhluk yang mendiami bumi ini. Dengan mata yang terbatas ini, ALlah memberikan kenikmatan untuk melihat warna warni dunia ini, dari gelapnya malam, ALlah telah menukar pula kepada siang. Dari gelap kepada terang, dan itu juga perumpamaan kepada mereka yang mendapat hidayah dengan mereka yang lemas di dalam kesesatan dan zalim kepada diri sendiri. Terik sang mentari semakin terasa di ubun kepala, mungkin agaknya sudah hampir kita kepada penantian menunggu matahari di padang mahsyar. ALlahu ALlah.. terima kasih kerana masih sudi memberi peringatan kepada diri ini.

Wahai diri...

Seorang hamba ALlah telah bertanya, apa yang engkau mahu? dan tentunya engkau akan berceloteh panjang memberitahu apa yang diingini:

1. Rumah
2. Kaya
3. Kereta yang besar
4. Jam tangan yang cantik, perhiasan diri yang lengkap, baju yang mahal, berjaya dengan cemerlang di dalam peperiksaan, dan lagi... alangkah banyaknya kehendakmu yang tidak terbatas..

lalu soalan itu ditanya berulang kali. Akhirnya lama-kelamaan kita akan terdiam pula kerana ketidak tahuan apa sebenarnya yang kita ingini apabila semuanya sudah dipenuhi. Tentu selepas itu dirimu akan terasa kosong pula. Padahal wahai diri, engkau sebenarnya memerlukan cahaya iman yang selama ini selalu ada pasang dan surutnya.

Dan hamba ALlah itu bertanya lagi.. siapa diri engkau sebenarnya? Wahai diri, engkau hanyalah hamba ALlah yang hina, dan sepatutnya engkau tahu apa yang perlu dibuat oleh hamba yang hina yang menyembah kepada Tuhannya.

Wahai Diri..

Tentu engkau tidak lagi tahu sampai bila waktu akan diberikan kepadamu, masa yang sudah berlalu itulah sebenarnya umurmu, dan masa yang akan datang bukan milikmu dan engkau tidak tahu samada masih diberi waktu untuk menikmatinya. Tidakkah engkau ingin menjadikan hidup ini sesuatu yang bermakna dan memberi manfaat untuk akhiratmu?

Lihatlah tumbuh-tumbuhan, haiwan yang kecil dan besar, mungkin kicauan burung itu sedang bertasbih riang, daun-daun bergeseran memuji ALlah dan setiap satunya makhluk ALlah yang disangkakan bisu rupanya sedang memuji-muji ALlah, tetapi mengapa engkau jarang bertasbih dan memujiNya?..
تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَـٰوَٲتُ ٱلسَّبۡعُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِيہِنَّۚ وَإِن مِّن شَىۡءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمۡدِهِۦ وَلَـٰكِن لَّا تَفۡقَهُونَ تَسۡبِيحَهُمۡۗ إِنَّهُ ۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورً۬ا (٤٤)

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Surah al Isra' : ayat 44)

0 comments: