BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 16 April 2009

9 Tips Mengurangkan Gelisah

Sesungguhnya setiap penyakit itu ada ubatnya. Terdapat pelbagai cara yang perlu dilakukan olih setiap Muslim yang sedang menghadapi penyakit ataun konflik. Perkara-perkara berikut ini perlu diberikan perhatian sewajarnya dalam mengurangkan rasa sakit dan seterusnya untuk menyembuhkan penyakit itu sendiri di samping ikhtiar berubat dengan doktor.
1) Taubat
2) Kena takut Allah
3)Zuhud - jangan pentingkan keduniaan saja (ingat-ingat lah akhirat)
4) Banyak-banyaklah berSABAR…kunci segala kemurungan dan gelisah
5) Ikhlas - biasanya orang yang selalu ada sifat ikhlas ni orangnya juga jujur..tak kiralah pada perkataan ke atau pada keazaman dan selalunya dia berpegang pada janji….:) Jadi kalau kita sebagai orang melayu muslim kalau sakit mesti banyak -banyak mengikhlaskan diri kita pada Allah supaya gelisah atau orang moden panggil STRESS akan kurang dan sakit pun boleh baik dengan cepat.
6) Lagi satu sifat redho dan bersyukur, kalau kita sentiasa ingat dan bersyukur dengan rezeki yang Allah beri dan redho dengan ujian-ujiannya dah pasti kegelisahan ini tidak akan menjadi parah.
7) Selalu ingat MATI…..
Tiang agama ialah SOLAT ,kalau tak solat sengetlah agamanya sama senget dengan kehidupan kita juga, sebab solat mempengaruhi seluruh kehidupan, dengan solat juga boleh mencegah kejahatan.
9) Dan akhir sekali membaca al-Quran.
Bersama-samalah kita merawat diri daripada gelisah yang tak tentu arah.
Wassalam.

sumber: pakarhowto.com

0 comments: